postsekulär

William Cavanaugh, Theopolitical Imagination

Is a theologically informed vision of politics, a vision that can help the church to break out of its captivity to myths of modernity, possible? The Catholic and Radical Orthodoxy theologian William Cavanaugh believes so.

John Milbank, Theology and Social Theory

Even if not quite an Barthian bombshell, John Milbank’s Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason did really chock its audience when it first appeared more than one and half decade ago.

Tankeexperiment

Min dotter berättade om en uppgift en skolklass fick i samband med Halloween för ett tag sen: "Klä ut er till något ni inte tror på?" Dagen efter kom det troll, spöken, häxor och så en Jesus. Spännande sätt att komma ut. Jag undrar vad hade hänt om jag kommit utklädd i svenska flaggan?

Evangeliska Frikyrkans (EFK) ordförande, Stefan Swärd, efterlyser teologer som arbetar med den "verkliga" världen som för honom är ekonomi och politik. Så låt mig då ge ett tips (jag har bara orkat ögna igenom artikeln jag här tipsar om...). Men en intressant teolog från England - Phillip Blond - har lanserat begreppet "red toryism" för att komma bortom både vänster - högerskalan och en liberal markandsekonomi.

Humanisterna på korståg

Det är alltid viktigt med kritik och ifrågasättande även inom den egna tron. Idag har humanisterna en artikel i DN som predikar det sekulära samhället. Det finns många riktigt bra delar i artikeln. Ingen vill ha ett samhälle som bygger på religion. Vi som står bakom denna blogg vill inte heller ha ett samhället byggt på kristna värderingar. Däremot vill vi i likhet med både baptister på 1800-talet och de radikala reformatorerna på 1500-talet har religionsfrihet för alla.

Gästblogg av Jan Eckerdal

Men anledning av en liten diskussion kring ett annat blogginlägg, bad vi Jan Eckerdal att ge några postsekulära perspektiv på folkkyrkan. Jan arbetar med en avhandling kring just det ämnet.

John Milbank, Theology and Social Theory

After the collapse of the modernist metanarratives of Marxism and sociology, what is left? Only postmodern nihilistic difference?

In the final chapter of his sub-treatise on "theology and dialectics" Milbank once more asserts that a Christian social theology cannot hope to succeed by dialectical accommodation, by seeking a kind of alliance between Christianity and the thought of Hegel and Marx.

John Milbank, Theology and Social Theory

"Once, there was no 'secular'."

Even if not quite an Barthian bombshell, John Milbank's Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason did really chock its audience (theologians and social theorists) when it first appeared nearly two decades ago. Even if the chock has worn off, the book in some ways rewrote the theological (and sociological) landscape. The book was the precursor of what later should be known as "Radical Orthodoxy".

Is a theologically informed vision of politics, a vision that can help the church to break out of its captivity to political, social, and economical myths of modernity, possible?

Postsekulär teologi

Termen "postsekulär teologi" är omdiskuterad. Många teologer menar idag att teologin i moderniteten gjorde ett stort misstag som accepterade att tolka tron inom det modernas villkor (och det gäller även fundamentalistiska anti-reaktioner). Men vad det betyder att inte acceptera den moderna sekulariseringen är dock omtvistat.