Texter och artiklar

N. T. Wrigh, The Day the Revolution Began

Tom Wright: Föreställningen om att en vred Gud måste straffa ett oskyldigt offer för att kunna förlåta är en "hednisk" föreställning!

Att leva med Bibeln som berättelse

Att leva med Bibeln som berättelse

De kristna lärorna får sin primära mening utifrån det nätverk av övertygelser och praktiker som har skapats och skapas i kyrkans liv, i en föränderlig värld, med Bibeln.

En sjungande kropp

En sjungande kropp

Gästinlägg av Anton Jonsson: "Det kristna livet måste vittna om ett annat rike, och ett annat sätt att handla. Detta för att det kristna livet inte bara ska bli en kroppslös känsla, något som inte går att ta på."

Yrket först - kristen sen?

Glasarbete

"Men vad värre var: jag märkte att jag började hata dessa ingenjörer, som stod där dag efter dag med sitt tidtagarur och sitt anteckningsblock. Jag visste, att det var orätt av mig, som var en kristen."

Man med käpp

Jean Vanier: "Detta är min vision för våra kyrkor: att de blir platser som präglas av tillhörighet och delande.”

Teologi som reflekterande praktik

Jag har arbetat som lärare i teologi i över 30 år. Tidigt brottades jag med utmaningen hur jag skulle undervisa teologi. Lektionerna blir lätt spännande intellektuella övningar men som inte riktigt berör livet. Vad handlar teologins innehåll egentligen om?

Den ömsinta onyttan

Händer som sträcks ut mot varandra

Vilken är vår djupaste kallelse och vision som kyrka och kristna? Är det att försöka övervinna dödlighetens alla begränsningar? Eller är det att bryta isoleringens gissel?

Teologi om frälsningen

Försoning

Så länge jag hållit på med teologi har jag funderat över frälsningen. Varför räddar Gud världen genom att dö på ett kors? Länge sökte jag en "teori" som skulle ge ett tillfredsställande svar på denna fråga. Idag har jag insett att kristen soteriologi inte handlar om en teori.

Minne och försoning

Maria Ledstam: Minne och försoning

Att minnas väl är att minnas som en människa och en gemenskap som inte har som önskan att hämnas utan försonas.

Pärlan

Frikyrkans livsnerv är inte ”heliga individer” utan ”de troendes gemenskap”. Om formande gemenskaper och sökandet efter en vision om det fulla livet.