A strongly Christological Trinitarianism dominated much of twentieth-century theology. In current academic theology, however, there is more talk about God and religion than about Jesus Christ as such.
De kristna lärorna får sin primära mening utifrån det nätverk av övertygelser och praktiker som har skapats och skapas i kyrkans liv, i en föränderlig värld, med Bibeln.
Gästinlägg av Anton Jonsson: "Det kristna livet måste vittna om ett annat rike, och ett annat sätt att handla. Detta för att det kristna livet inte bara ska bli en kroppslös känsla, något som inte går att ta på."
"Men vad värre var: jag märkte att jag började hata dessa ingenjörer, som stod där dag efter dag med sitt tidtagarur och sitt anteckningsblock. Jag visste, att det var orätt av mig, som var en kristen."
Jag har arbetat som lärare i teologi i över 30 år. Tidigt brottades jag med utmaningen hur jag skulle undervisa teologi. Lektionerna blir lätt spännande intellektuella övningar men som inte riktigt berör livet. Vad handlar teologins innehåll egentligen om?
Vilken är vår djupaste kallelse och vision som kyrka och kristna? Är det att försöka övervinna dödlighetens alla begränsningar? Eller är det att bryta isoleringens gissel?
Så länge jag hållit på med teologi har jag funderat över frälsningen. Varför räddar Gud världen genom att dö på ett kors? Länge sökte jag en "teori" som skulle ge ett tillfredsställande svar på denna fråga. Idag har jag insett att kristen soteriologi inte handlar om en teori.