Kritiskt tänkande

Kritiskt tänkande

I R. W. L. Moberlys Prophecy and Discernment finns många intressanta tankar om profetia och urskiljning. Jag fastnade vid en reflexion han gör över 1 Joh 4:1: "Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen."

Moberly kommenterar:

The context of this [1 Joh 4:1] is a discussion of criteria for true knowledge of God, but, as with 1 Thess. 2:13, we will for the time being prescind from this context so as focus directly on its twofold injunctions. 'Do not belive', which has the sense of 'do not be credulous', 'do not allow your faith to be misplaced', is accompanied by 'test', with the sense of 'be critical', 'be discerning'. It is a prime example of the kind of critical thought that the Bible itself encourages — not, as so often in modern biblical criticism, the development of various kinds of historically informed awareness about the genre of the text, the nature of its referents, and the process of its composition (valid and useful though these can be), but rather the development of the kind of moral and spiritual awareness that enables its possessor to distinguish between the genuine and the counterfeit within human life in its moral and spiritual dimensions. This critical awareness is necessary for a simple reason: there are differing, indeed conflicting, claims on the part of those who speak for God. It is possible to claim to speak for God, and yet to do so falsely. The truth about God is contested, and may not be straightforwardly self-validating, and so those Christian believers whom John addresses must be prepared to tackle the conflict they face with appropriate resources (sid 13).

Om detta stämmer borde kyrkans lärande innefatta ett sådant kritiskt tänkande. På t ex pastors- och prästutbildningar borde man i så fall främst lära sig urskilja sanningen om Gud och inte främst uppöva ett historisk-kritiskt, makt-kritiskt osv. tänkande (även om dessa kan vara väldigt värdefulla och kanske till viss del innefattas i urskiljning). Sker det? Och om inte; hur gör man det?

Av Gäst (ej verifierad)

Kommentarer (1)

  • anonymous
    Anders Branderud (ej verifierad)

    Den ursprungliga författaren av det som sedan förvrängdes till ”1 Joh” var en talmid (lärling) till Ribi Yehoshua – Messias. Han undervisade i enlighet med Ribi Yehoshua. Det intressanta är inte vad som står i den boken nu utan vad som stod från början innan den förvrängdes (bevis på att den har förvrängts se nedanstående hemsida). För att förstå vad författaren av det ursprungliga brevet undervisade måste man förstå vad Ribi Yehoshua undervisade.

    Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) var enligt en logisk analys (se nedanstående hemsida) av de tidigaste manusskripten (NHM) (inkluderande de logiska implikationerna av Ben Gurion universitet-professorn Elisha Qimrons forskning av Dödahavsrullarna 4Q MMT) av det som sedan förvrängdes till ”Matteus-evangeliet” (som är anti-Torah; men originalversion Netzarim Hebrew Matityahu var helt i enlighet med Torahn), en fariseisk Torah-lärare, som hela sitt liv praktiserade Torahn (som innehåller Skaparens instruktioner) icke-selektivt.

    Ribi Yehoshua undervisade i enlighet med Devarim (“5:e Mosebok”) 13:1-6. De verserna kräver att en sann profet varken ska ta bort ett mitzwah (direktiv), eller lägga till ett mitzwah från Torahn. Den som gör det är en falsk profet.

    Det enda sättet att följa Ribi Yehoshua är genom Netzarim –www.netzarim.co.il

    Anders Branderud

    jul 07, 2010

Kommentera